Legislatie Motociclete

Generalitati

Motocicletele se impart in mai multe clase si in functie de aceste clase, regimul de inmatriculare/inscriere difera. Cum cele din categoria off-road, adica motocross si enduro sunt destinate, in marea lor majoritate, iesirilor in teren accidentat si nu au acces pe drumurile publice, ne vom rezuma la regimul celor denumite generic “stradale”. Mai exista o categorie care nu este destinata circulatiei pe drumurile publice, anume cele destinate circuitelor de viteza.

 

Ce tip de permis este necesar conducerii unei motociclete pe drumurile publice?

 

In general, motocicletele se conduc cu permis categorie A, plus subcategoriile A1 si A2, fiind diferentiate in functie de varsta la care se pot obtine, capacitate cilindrica si putere. Pentru obtinerea acestui tip de permis este necesara absolvirea unei scoli distincte, moto, necesitand cursuri speciale, examen legislatie si examen practic.

 

Permis categorie A1: se poate conduce de la 16 ani, “motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 Kw. şi cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 Kw/kg;” - pe scurt, motociclete cu cilindree maxima de 125cc, inclusiv.

 

Permis categorie A2: se poate conduce de la 18 ani, “motociclete cu puterea maximă de 35 kw, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kw/kg. şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale;” - desi in teorie se pot conduce motociclete pana la 400cc, exista si posibilitatea limitarii unor motociclete cu cilindree mai mare, in anumite conditii, pe care le vom detalia mai jos

 

Permis categorie A: “in categoria A sunt încadrate motociclete cu sau fără ataş și triciclu cu motor cu puterea de peste 15 Kw, iar deținătorii acestui permis trebuie să aibă 24 de ani împliniți sau 20 de ani împliniți și experiență în a conduce motociclete ce intră în categoria de permis A2 de peste doi ani.” - practic, cu aceasta categorie, care include AM, A1, A2, se pot conduce orice vehicule pe doua roti.

 

Procedura de limitare

 

Motocicletele care se pot conduce cu A2 sunt acelea cu puterea maxima de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depaseste 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul avand mai mult de dublul puterii sale. Acest lucru inseamna, pe de-o parte, modele care din constructie au puterea maxima de pana in 35kW (adica 47 de cai putere), iar pe de alta parte motociclete a caror putere a fost limitată la 47 c.p. și care respecta raportul putere/greutate. Adica legea permite ca orice motocicleta (indiferent de capacitatea cilindrica) de până la 94 de cai putere sa fie condusă cu permis categoria A2, dacă i se instaleaza un limitator. Avantajul cumpararii unei motociclete limitate este evident: odată luat permisul categoria A, nu mai trebuie schimbata motocicleta, ci scos limitatorul.

 

Procedura de limitare are doua parti distincte: partea tehnica si partea legislativa. Daca in privinta partii tehnice, informatiile se pot obtine de la departamentul vanzari si service, privind compatibilitatea, operatiunile tehnice propriu-zise (la unele brand-uri limitarea/delimitarea fiind electronica, deci din soft), pe partea legislativa trebuie avute in vedere cateva aspecte.
In primul rand, utilizatorul poate opta pentru limitare inca de la achizitie, dar si ulterior. Evident, in cazul optiunii de la achizitie, lucrurile sunt mai simple, deoarece facandu-se solicitarea respectiva, se obtine din capul locului un certificat de conformitate cu mentiunea respectiva de limitare la 35 kW, care trebuie insotit de dovada eliberata de service-ul autorizat care a efectuat limitarea si acolo unde este cazul, un extras din raportul producatorului ca s-a efectuat concret limitarea. Mai departe, se duce unitatea achizitionata la RAR pentru verificarea conformitatii documentatiei, dar si verificarea tehnica, vizita in urma careia se obtine cartea de identitate cu mentiunea limitarii, ceea ce va asigura legalitatea pilotarii pe drumurile publice.
In situatia luarii deciziei dupa achizitie, lucrurile stau in linii mari la fel, doar ca e necesar sa se solicite producatorului un nou certificat de conformitate care sa ateste limitarea, certificat care se obtine dupa limitarea propriu-zisa, iar timpul de asteptare poate fi astfel prelungit. Dupa obtinerea certificatului de conformitate nou, trebuie mers la RAR pentru anularea cartii initiale de identitate si eliberarea uneia noi corespunzatoare.
Operatiunea de delimitare, in cazul in care utilizatorul indeplineste conditiile trecerii la permis categorie A, reprezinta practic aceeasi procedura in sens invers ca modificare a COC-ului si ulterior a CIV-ului, dupa scoaterea limitarii.
Atentie! Limitarea si delimitarea se vor face doar in service-uri autorizate, pentru obtinerea documentatiei corecte si conformitatii tehnice.

Tipuri de omologari si explicatii referitoare la acestea

 

“1. Categoria - AUTOVEHICULE CU DOUA SAU TREI ROTI

 

1.1. Categoria L1e - Mopede, respectiv vehicule cu doua roţi a căror viteza maximă prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care sunt echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea de cel mult 50 cmc, sau cu un motor electric a cărui putere nominală continua este de cel mult 4 kW.

 

1.2. Categoria L2e - Mopede respectiv vehicule cu trei roţi a căror viteza maximă prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care sunt echipate cu un motor cu aprindere prin scanteie a cărui cilindree este de cel mult 50 cmc, sau cu un alt motor cu ardere interna a cărui putere maximă neta este de cel mult 4 kW, sau cu un motor electric a cărui putere nominală continua este de cel mult 4 kW.

 

1.3. Categoria L3e - Motociclete, respectiv vehicule cu doua roţi fără ataş, echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea mai mare de 50 cmc şi/sau a căror viteza maximă prin construcţie depăşeşte 45 km/h.

 

1.4. Categoria L4e - Motociclete, respectiv vehicule cu doua roţi cu ataş, echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea mai mare de 50 cmc şi/sau a căror viteza maximă prin construcţie depăşeşte 45 km/h.

 

1.5. Categoria L5e - Mototricicluri, respectiv vehicule prevăzute cu trei roţi simetrice şi echipate cu un motor cu ardere interna cu cilindreea mai mare de 50 cmc şi/sau a căror viteza maximă prin construcţie depăşeşte 45 km/h.” (OMLPTL 211/2003)

 

Motocicletele cu cilindree maxim 50cc cu viteza limitata la 45 km/h se conduc cu permis categorie AM, B. De la 16 ani se poate obtine permisul AM, pentru B in conditiile legale. Se inscriu la primarie.


Motocicletele cu cilindree intre 50cc si 125cc se pot conduce de la 16 ani cu permis categorie A1. Se inmatriculeaza la politie.


Motocicletele cu cilindree intre 125cc si 400cc, precum si cele care au cilindree mai mare de 400cc, dar cu putere maxim 35 kW (derivate din modele cu putere maxim 70 kW) se pot conduce cu permis categorie A2 de la 18 ani. Se inmatriculeaza la politie.


Motocicletele care se pot conduce cu permis categorie A sunt practic de toate capacitatile cilindrice, de la 24 de ani in sus sau de la 20 de ani, cu experienta de 2 ani in categoria A2. Se inmatriculeaza la politie.

 

Mentiuni:


In marea majoritate a tarilor din vestul Europei se pot conduce motociclete si scutere de maxim 125cc cu permis categorie B. Inca din 2019 exista un proiect legislativ depus la Parlament pentru implementarea acestor norme si in Romania, insa pana in prezent NU a fost adoptat si NU a intrat in vigoare. Imediat ce se va intampla acest lucru, vom reveni cu mentiunile necesare.